☰   Menu
2024 - Motodovolená Irsko

Stručný popis několika zkušeností o Irsku, které jsme získali během naší motodovolené a které by se mohli hodit i dalším cestovatelům. Několik motorkářských dovolených jsme již s manželkou absolvovali (Německo, Rakousko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, apod.), proto si dovolím tvrdit, že nějaké zkušenosti již máme. Ale tentokrát jsme se chystali do zemí, které jsou více odlišné. Náš cestovní plán vedl kromě Německa přes Belgii, Francii do Irska, a stejně tak zpět.

I přestože se jedná o rozvinuté evropské státy, v porovnání s ČR najdeme několik odlišností, na které je dobře se připravit (tedy kromě Německa, o tom nebude v tomto článku vůbec řeč).

FRANCOUZSKÁ PŘIKRÝVKA

Ubytování jsme si rezervovali předem přes Booking a vždy jsme zvolili pokoj s manželskou postelí. Jak ve Francii, tak i v Belgii nebo Irsku, se jednalo spíše o 1 a 1/2 lůžka s francouzskou přikrývkou. Pokud se jedná o 1 nebo 2 noci, může to být příjemné zpestření partnerského soužití. Když trávíte již několikátý den v sedle motorky a v noci se potřebujete pořádně vyspat, doporučujeme raději zvolit 2 oddělené postele. Nebudete se tak muset celou noc přetahovat o 1 peřinu a lépe si odpočinete.

SAMOOBSLUŽNÁ ČERPACÍ STANICE

Ve Francii, Belgii a občas i v Irsku jsou čerpací stanice, kde není žádná obsluha. Princip čepování je jednoduchý a dal by se shrnout do několika bodů:

  • vložíte kreditní kartu a zadáte PIN
  • zvolíte typ pohonné hmoty, kterou chcete čerpat
  • následně si zvolíte, zda-li chce získat doklad
  • pak jen načepujete požadované množství pohonných hmot

Po dokončení čepování vám bude z kreditní karty odečtena částka, odpovídající zakoupenému množství pohonných hmot. Přiznáme se, že toto byl jeden z bodů naší cesty, ze kterého jsme měli mírnou obavu (z důvodu neznalosti), ale opravdu se není čeho obávat. Vždy je možné nastavit zobrazování instrukcí v angličtině a pak jen stačí řídit se pokyny na displeji.

TRAJEKT

Cesta trajektem byl další bod naší cesty, ze kterého jsme měli také obavu. Jízdenky jsme zakoupili na webu directferries.cz s téměř 1/2 ročním předstihem. Určitě doporučujeme si připlatit za SMS info, protože díky tomu jsme se při zpáteční cestě dozvěděli, že trajekt vyplouvá o hodinu dříve kvůli nepříznivému počasí. Po uhrazení vám přijdou do emailu všechny důležité informace + čárový kód, na jehož základě obdržíte při odbavení palubní lístek (tento čárový kód je společný pro obě cesty, proto je potřeba jej uschovat a prokázat se jím i při zpáteční cestě). Přijeli jsme jako jedni z prvních, tak čekání na odbavení trvalo cca 4 hodiny, proto si sebou vezměte dostatek pití a nepromoky. K dipozici je také automat na kávu a toaleta.

Poté co konečně dostanete pokyn k vjezdu na trajekt, tak stačí poslouchat pokyny obsluhy, která Vás navede na konkrétní místo. Samotné kurtování motorky probíhá ve vaší režii, ale i přestože jsme si vezli vlastní popruhy, z důvodu nedostatku poutacích ok jsme museli využít těch, které byly k dispozici na trajektu. Původně jsme chtěli motorku přikurtovat podobně jako se to dělá při cestě autovlakem (4 protilehlé body), ale protože pro každé parkovací místo byly jen 2 poutací oka na úrovni středu motorky, kurtovalo se přes sedadlo na bočním stojánku, se zařazenou rychlostí. Určitě využijte kobercových nebo molitanových podložek, které jsou také k dispozici a kterými se podkládá popruh, aby se neodřelo sedadlo. Pokud budete potřebovat, nebojte poprosit některého z pracovníků obsluhy, který Vám docela ochotně poradí nebo pomůže.

Vzhledem k tomu, že cesta do Irska trvá cca 15 hodin, určitě není na škodu si na cestu přibalit Kinedryl. Na trajektu je několik kaváren a restaurací s cenami srovnatelnými s běžnou francouzskou restaurací, ale pokud přeci jen chcete nějakou tu kačku ušetřit, vůbec není problém si na palubu vzít vlastní jídlo a pití, se kterým si klidně můžete sednout ke stolu v některé restauraci a v klidu se najíst.

IRSKO

Kromě skutečnosti, že v Irsku se jezdí na opačné straně silnice, tak také mají specifický typ elektrických zásuvek se 3 plochými obdélníkovými kolíky (stejně jako ve Velké Británii). Ještě před cestou je tedy dobré pořídit si adaptér, abyste měli možnost si dobíjet mobily, apod.

Irsko je neskutečně krásná země a většina domorodců, které jsme potkali, byli velmi milí, ochotní a ohleduplní. A to platí i na silnicích (obzvláště těch vesnických), kde místní řidiči často zastavují, aby umožnili ostatním předjet. Dále je na irských silnicích výrazně méně dopravních značek než např. v Česku, Slovensku nebo Něměcku. Nezřídka se nám stávalo, že i přestože max. rychlost byla omezena na 80 km/hod, tak reálně se rychleji jak 60 km/hod nedalo jet. Také je potřeba (zejména mimo velká města) předpokládat volný pohyb zvířat, jako jsou pasoucí se ovce, kozy, apod.

Další zvláštností, na kterou se musí zejména dámské osazenstvo připravit, je skutečnost, že mimo město je trochu problematičtější najít veřejné WC nebo prostor v přírodě, kam si odskočit. Některé čerpací stanice WC vůbec nemaji, nebo mají 1 společné pro všechny, které třeba ani nejde uzavřít. A většina pozemků je v soukromém vlastnictví a jsou buď oploceny jako pastviny, nebo na nich široko-daleko rostou jen drobné náletové dřeviny.

FRANCIE

Na rozdíl od Irska, byla Francie poměrně velkým zklamáním. Je pravdou, že Francie nebyla hlavním cílem cesty a ve své podstatě jsme jen projížděli, ale i tak zde popíšeme naše dojmy. První noc jsme spali v menší vesničce nedaleko Mont Saint Michel a trochu nečekaně jsme nenašli (ani v přilehlém okolí) žádnou restauraci, kde bychom si mohli sednout a objednat si večeři. Nakonec to vyřešil automat na pizzu, kde několik minut po zaplacení vyjela upečená pizza. Další noc jsme spali v hotelu v centru Le Havre, kde v okolí sice byla spousta bufetů a občerstvení, ale všechny nabízely jen halal kebab, apod. Možná jsme měli jen smůlu, ale až pojedeme příště do Francie, tak určitě spíše do jižní části a nejspíš se zaměříme spíše na venkov.

Některé francouzské dálnice jsou placené a těm se rozhodně doporučujeme vyhnout. Podle naší osobní zkušenosti, kromě toho že budete chudší o několik €, tak se o žádné extra velké ušetření času nejedná. Z větší části byl provoz omezen rychlostním limitem 110 km/hod nebo tam probíhaly stavební úpravy, proto když jsme při zpáteční cestě nastavili v navigaci trasu bez placených úseků, byla jízda zábavnější a časové zdržení bylo zanedbatelné. Pokud se přeci jen rozhodnete využít placených úseků, je možné je rozdělit rozdělit na 2 kategorie. První je START-CÍL, kde na začátku získáte lístek a na konci zaplatíte podle ujeté vzdálenosti. Druhá kategorie se platí principem mýtného při průjezdu. Občas je pro motorkáře umožněn průjezd zdarma (většinou tam, kam mohou i cyklisté).

Čerpací stanice jsou na francouzských placených dálnicích vzdálené poměrně hodně daleko od sebe, proto je dobré s čerpáním pohonných hmot nečekat do poslední chvíle. Rozdíl je také v umístění čerpacích stanic. Jen opravdu výjimečně jsou hned u dálnice, tak jako v ČR. Většinou se nacházejí mimo dálnice a je potřeba pomyslně sjet na výjezdu a po několika minutách se objeví čerpací stanice (mnohdy společná pro oba směry).

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvy.